نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های یداله چوپانی
بررسی رابطه بین ناگویی هیجانی ومشکلات بین شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجریان طرح:دکتر یحیی صفری،روشن امیری،نسرین یوسفپور همکاران طرح:مینا مرادی،فهیمه یارویسی، سعید شاویسی زاد .قبادنادری چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی دانشجویان بوده است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده ، جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشدکه تعدادآنهادرکل3470نفرمی باشد. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 400 نفر از آنان انتخاب خواهد شد..ابزار مورد استفاده در این پژوهش ، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20) و مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP-60) استفاده گردیده است.روش جمع آوری داده ها جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری از شاخص ها و روش های آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و آمار استنباطی شامل: ضریب همبستگی پیرسون، tمستقل، رگرسیون جهت پیش بینی متغیر ملاک مورد پژوهش استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادکه بین مشکلات بین شخصی با ناگویی هیجانی رابطه مثبت ومعناداروجود داشت(r=0. 14،p=0.004) بین قاطعیت با ناگویی هیجانی رابطه مثبت ومعناداروجودداشت(r=0.19،p=0.00)بین اطاعت پذیری با ناگویی هیجانی رابطه ای وجود نداشت.(r=0.08،p=0.08) بین صمیمیت با ناگویی هیجانی رابطه مثبت ومعناداروجود داشت(r=0.20،p=0.00) بین مسئولیت پذیری با ناگویی هیجانی رابطه مثبت ومعناداروجود داشت(r=0.25،p=0.00) بین مهارگری با ناگویی هیجانی رابطه مثبت ومعناداروجود داشت(r=0.11،p=0.02) بین مشکلات بین شخصی دانشجویان زن و مرد تفاوتی وجود نداردبین ناگویی هیجانی دانشجویان زن و مردتفاوت وجود دارد. میانگین ناگویی هیجانی مردان 40.36 و میانگین ناگویی هیجانی زنان 37.35 نتیجه گرفته می شود که میزان ناگویی هیجانی در دانشجویان مردبیشتر از دانشجویان زن است.بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که طیف گسترده مشکلات بین شخصی همانطور که بر حسب سایر توانمندیهای فرد تعدیل می شوند ، ممکن است تحت تأثیر ویژگی هاومؤلفه های ناگویی هیجانی نیز قرار گیرند. واژه های کلیدی: ناگویی هیجانی،دشواری درتوصیف احساسات،دشواری درتشخیص احساسات،تفکر عینی،مشکلات بین شخصی